top of page

Θυμός…ένα παρεξηγημένο συναίσθημα.


Ακούμε συχνά από εμάς τους ίδιους ή τους γυρώ μας εκφράσεις όπως «μου ανέβηκε το αίμα στο κεφάλι», «ήμουν όπως ο ταύρος στο υαλοπωλείο» ή «έβγαλα αφρούς από το κακό μου» για να εκφράσουμε το πόσο πολύ θυμώσαμε με κάτι.


Ο θυμός είναι ένα από τα πιο γνώριμα και εύκολα αναγνωρίσιμα συναισθήματα και συνήθως, όταν το εκφράζουμε και δεν το καταπιέζουμε, εκδηλώνεται με νευρικότητα, υψηλή ένταση στη φωνή, έντονες κινήσεις στο σώμα, χρήση επικριτικής και επιθετικής γλώσσας, ερυθρότητα στο πρόσωπο.


Είναι ένα αποσυνδετικό συναίσθημα που μπορεί να προκαλέσει ρήξη στις σχέσεις με τους άλλους και αλλοίωση της εικόνας μας και αυτό γιατί, πολλές φορές οι κοινωνικές επιταγές, με τις οποίες έχουμε μεγαλώσει, δεν θεωρούν πρέπουσα την έκφρασή του. Είναι ένα συναίσθημά που όταν δεν αντιμετωπιστεί έχει καταστροφικές και μερικές φορές ανεπανόρθωτες συνέπειες για εμάς τους ίδιους αλλά και του γύρω μας.


Είναι όμως και ένα συναίσθημα που έχει πολύ πιο πολύ βάθος από αυτό που φαίνεται και έχει πραγματικά νόημα να εστιάσουμε για να αναγνωρίζουμε τελικά τι είναι αυτό που το προκαλεί. Γιατί συνήθως η πραγματική αιτία δεν είναι αυτή που φαίνεται, δεν είναι οι αφορμές που δίνονται, αλλά κάτι βαθύτερο που μπορεί να σχετίζεται με αλλά πιο δύσκολα αναγνωρίσιμα συναισθήματα όπως η απογοήτευση, η απόρριψη, η θλίψη, η ανεπάρκεια, η αδιαφορία, η αναξιότητα, η ανημπόρια ακόμα και ο φόβος.


Για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το θυμό μας χρειάζεται αρχικά να πάρουμε το χρόνο μας, μετά την εκτόνωση του και αφού έχει περάσει η συναισθηματική φόρτιση που μας έχει προκαλέσει και να εστιάσουμε στο τι πραγματικά το πυροδότησε αναλογιζόμενοι τις σκέψεις που κάναμε ή και τι άλλο νιώσαμε εκείνη την ώρα. Η παρατήρηση του εαυτού μας θα μας βοηθήσει σταδιακά να εξοικειωθούμε με αυτή τη διαδικασία και τελικά να μπορέσουμε να έρθουμε πιο κοντά στα να αναγνωρίζουμε τι πραγματικά το προκάλεσε. Η αναγνώριση της πραγματικής αιτίας και του μέρους της δικής μας ευθύνης είναι η αρχή για να μπορέσουμε να πορευτούμε σταδιακά προς την επίλυση ή/και την επούλωση και να μάθουμε να εκφράζουμε με τρόπο εποικοδομητικό, για εμάς και για τους άλλους, αυτό που μας ενοχλεί και αυτό που χρειαζόμαστε.


Αν νιώθετε ότι ο θυμός σας σας δυσκολεύει, επηρεάζει την λειτουργικότητά σας και έχει αρνητικό αντίκτυπο στις σχέσεις σας με τον εαυτό σας και τους σημαντικούς άλλους της ζωής σας, σκεφτείτε το ενδεχόμενο να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας για να ανακαλύψετε μαζί τον καταλληλότερο για εσάς τρόπο να το διαχειριστείτε καλύτερα.

Comments


bottom of page